Når jeg arbejder med maleriet, er det utroligt vigtigt for mig, at jeg rent teknisk bliver udfordret. Vanskelige farvesammensætninger med kontrast og dybde skal sprudle, og kompositionen skal være i balance med støj og pauser i fin fordeling.
Materialevalget er en blanding af akrylmaling, kul, kridt og collage. Hårfine streger smidt løst og tilfældigt mellem bombastiske farveflader giver helheden den lethed og umiddelbarhed jeg altid søger i maleriet. Men intet er tilfældigt, for før jeg går i gang på lærredet, laver jeg altid en skitse, hvor både farver og motiv er nøje forberedt.
Min forviklede motivverden tager udspring i min datter Josefines naive illustrationer fra 5 års alderen, og min baggrund som satiretegner anes også i udtrykket. Øjet og munden er umiddelbart de mest indlysende kropsdele til skildring af humør, alligevel foretrækker jeg her at bruge hænder, fødder, arme og ben. Med disse graciøse legemsdele kan jeg illustrere et væld af sindstilstande; glæde, vrede, angst, jubel, kedsomhed og meget mere. Samtidig binder de motivet sammen som fine guirlander.
Mine mange dyrelignende væsner er som oftest karrikerede personer fra min egen hverdag. Det, som optager mig i det virkelige liv, ender som regel på lærredet som en lille anekdote.
Jeg ynder at se humoristisk og positivt på tilværelsen!
Terese Andersen




